Cauta:

REVOLTĂ ÎN RECEA: Preţ prea mare pentru transportul în comun

Categorie: Social | Autor: Dragos HOJDA | (09 iulie 2017, 08:49)

Locuitorii din Recea care utilizează transportul în comun spre Baia Mare vor scoate din această lună mai mulţi bani din buzunar. În urma şedinţei ordinare a Consiliului Local Recea de la finele lunii iunie, s-a aprobat majorarea biletelor pe mijloacele de transport în comun. Oamenii şi-au exprimat nemulţumirile pe reţelele de socializare, cerând explicaţii administraţiei locale. Primăria Recea, prin primarul Pavel Octavian, spune că a avut de ales între majorarea tarifelor sau varianta subvenţionării transportului.

„Am vrea lămuriri. De ce ţine primăria aşa cu noi? Cu noi care facem naveta la serviciu zilnic cu autobuzul. Aş vrea să ştiu care din primărie circulă la serviciu cu autobuzul? Care îşi plăteşte din buzunar abonamentele?” spune, revoltată, Alexandra. Locuitorii din mica localitate de lângă Baia Mare susţin că nu era cazul să se majoreze preţul unui bilet de la 4,5 lei la 5,9 lei, tarif considerat mult prea mare. Anita continuă: „Nu este destul că au scos o parte din curse, acum mai vor şi majorarea biletelor şi, ca de obicei, primăria aprobă, că doar fraierii plătesc! Ruşine!”.

Florin completează: „URBIS = Companie publică de transport în comun a municipiului Baia Mare. Nu au nicio obligaţie să facă curse externe, de altfel ei stabilesc preţurile biletelor şi abonamentelor în funcţie de mai multe criterii care sunt direct proporţionale cu costurile serviciilor pe care le prestează. De exemplu, preţul consumabilelor, salariile (majorate de asemenea), starea drumurilor, lungimea traseului şi multe altele. Dacă nu sunt acceptate aceste preţuri, compania îşi poate retrage cursele şi o să faci naveta cu maşina, care din proprie experienţă îţi spun că te va costa dublul abonamentului (400-450 RON) + uzura maşinii”.

Subvenţionare, majorare sau ieşire Majorările au fost luate pe baza unor de decizii ale Adunării Generale a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară - Zona Metropolitană Baia Mare. Aceasta a decis că, pentru a asigura sustenabilitatea pe termen scurt a serviciului de transport public metropolitan de călători, fiecare UAT în cadrul căreia operatorul de transport a înregistrat deficit din activitatea de exploatare în anul 2017 să vină cu un proiect de hotărâre şi să aleagă o soluţie din cele trei propuse.

Prima dintre ele se referea la plata subvenţiei de exploatare ce rezultă ca diferenţă negativă între cheltuielile şi veniturile aferente serviciului de transport public local prestat de operator, rămasă după efectuarea compensării rezultatelor pozitive cu cele negative din zona metropolitană. A doua variantă a fost cea a majorării tarifelor la abonamente şi bilete, dar nu putea fi acoperit în totalitate deficitul. Majorarea tarifelor ar putea avea ca efect advers scăderea numărului de călători. Aleşii locali din Recea au discutat şi despre ieşirea din sistemul de transport public metropolitan de călători şi reintrarea în sistemul de transport public judeţean de călători.

Dacă s-ar fi optat pentru aducerea unui privat atunci elevii/studenţii şi pensionarii şi-ar fi pierdut facilităţile, iar toate cursele aveau ca punct terminus Autogara Baia Mare. De unde navetiştii din Recea ar fi trebuit să îşi cumpere alte bilete pentru a circula în municipiul reşedinţă de judeţ. Primarul comunei Recea, Pavel Octavian, a precizat că sunt din ce în ce mai puţini cei care folosesc beneficiile acestui tip de transport. Din acest punct de vedere, în România fenomenul este invers celui din ţările occidentale, unde se încurajează transportul în comun.

Categoria de subiect: revolta recea; transport in comun; preturi bilete recea
Adaugati un comentariu: